Blogger Tegar

15 January, 2010

Khasiat Buah Pisang.. Tau ke???

Ari nih aku nak cite pasal buah pisang... buah feberet aku... dulu x sgt... tp skang dh jadi feberet sebab umah aku x de peti ais nak buh buah2 len mcm epal ke oren ke.. So kalo pi pasar malam kalo aku nak beli buah pun.. buah pisang laa yg menjadi pilihan aku... kalo rs x leh nak abeskan.. aku bt laa cekodok pisang...minum ngan teh panas.. or kopi.. Perghh... layan..

So di sebabkan aku gemar nak makan pisang skang ni.. Jadi aku nak tau laa ape khasiat nyer..
Antara khasiat yang aku dapat ialah..

Pisang ni mengandungi sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungjan dengan gentian. Pisang memberikan tenage kepade manusia dgn kadar segera dan berterusan. 2 biji pisang mempunyai tenaga untuk senaman selama 90 min.
Bukan sekadar memberi tenage tapi pisang dapat mencegah dan merawat beberape jenis penyakit...contohnyer...

PMS ni utk kaum pompuan laa.. yg dtg sebulan skali tuh kan.. if kite mkn pisang mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah yg boleh kembalikan mood kite.. heheh..

Tekanan Darah Tinggi, buah pisang mengandungi kadar potassium yg tinggi menjadikannye sempurna untuk menstabilkan tekanan darah dlm badan kite..

Kuasa minda,disebabkan die ade kadar potassium tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan otak kite jadi lebih cekap...

Penghadaman, pisang dapat membantu menstabilkan tindakan usus kecik and besar... so sesusai laa bagi sesiape yg ade masalah sembelit...

Keletihan, kalo kite buat air pisang susu campur ngan madu dapat membina semula kandungan gula dlm darah yg berkurang akibat keletihan.

Panas jantung, pisang mengandungi anti asid semula jadi dlm badan. So if kite rase panas kat jantung cepat2 la mkn pisang.. heheh aku blum penah rase panas jantung nih..

Ketagihan rokok atau tembakau heheh ni for those yg memang x leh idup aa tanpe rokok.. kalo benti rokok jerk demam.. kalo demam jerk sebab x rokok.. cube makan pisang .. sebab pisang nih mengandungi vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yg leh bantu tubuh kite dalam membaik pulih kesan nikotin . So secare x lansung pisang dapat membantu sesiape yang ade keinginan untuk berhenti isap rokok...

Penyakit kulit seperti jerawat ke , parut ke kudis ke kurap ke.. kalo kite gune kan kulit pisang belah dalam tuh buh kat tempat bermasalah insyaAllah leh hilang..

Banyak lagi penyakit len tapi x larat aku nak buh kat sini.. So kesimpulan yang dapat di buat pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit.


Tapi kalo buat jadi banana split... lagi sedap... nyami.. nyami....

0 Org suka Komen..: